آموزشگاه موسیقی ترانه مهر شهرری

آموزشگاه موسیقی شهرری

آموزشگاه موسیقی ترانه مهر شهرری

آموزشگاه موسیقی شهرری

آموزشگاه موسیقی ترانه مهر شهرری

آموزشگاه موسیقی ترانه مهر دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرری اولین آموزشگاه موسیقی تخصصی سازهای موسیقی کلاسیک با اساتید مجرب و متخصص

02155957770

09382501955

طبقه بندی موضوعی

۷ مطلب در مرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

مفهوم سبک در موسیقی چیست ؟

 

آهنگساز هنگام تصنیف قطعه موسیقی چند عنصر موسیقایی مهم را با یکدیگر ترکیب می‌کند که می‌توانیم آنها را عرضه اصلی موسیقی بنامیم این اجزا عبارتند از ملودی، هارمونی، ریتم، رنگ صوتی، فرم، بافت .

 

 

ما از واژه سبک استفاده می‌کنیم تا روش خاصی را توضیح دهیم که آهنگسازان دوره‌های مختلف و سرزمین گوناگون برای 

در هم آمیختن و ارائه این اجزای اصلی در موسیقی‌شان به کار گرفته اند چنانکه خواهیم دید آهنگسازان در تمام دوره‌های تاریخ موسیقی از اغلب این اجزا اگر نگوییم همه آنها استفاده نمودند . 

 

 

اگرچه در موسیقی اوایل قرون وسطا هارمونی یا کاربردی ندارد و در برخی تصنیفات موسیقی قرن بیستم ممکن است ملودی وجود نداشته باشد تا راجع به آن صحبت شود . در حقیقت روش خاصی که بر اساس آن این عناصر موسیقی‌های مورد توجه قرار می‌گیرند و با یکدیگر ترکیب می‌شوند و اثر حال و هوای خاصی می‌بخشد که سبک آن دوره خاص را نشان خواهد داد و همچنین نشانه‌های ویژه‌ای را به دست می‌دهد . که با توجه به آنها خواهیم توانست سبک و لحن موسیقی آهنگسازان مختلف را از یکدیگر تمیز دهیم . 

 

تاریخ موسیقی را می‌توان به دوره‌های زمانی مجزایی تفکیک کرد که هر کدام از آنها با سبک خاص خود مشخص می‌شود البته سبک موسیقی یک شبه تغییر نمی‌کند و این تغییر به تدریج رخ می‌دهد غالباً سبک‌های گوناگون با یکدیگر تداخل و هم پوشانی دارند و سرانجام سبک جدید از بطن سبک‌های قدیمی ظهور می‌کند به همین جهت موسیقی‌دان‌ها به ندرت بر سر انتخاب 

تاریخ‌هایی که نشان دهنده شروع و پایان یک دوره است توافق و حتی برای نامی که باید برای تشخیص توزیع سبک موسیقی استفاده شود اتفاق نظر وجود ندارد . 

با این همه در اینجا یکی از روش‌های تقسیم بندی تاریخ موسیقی غرب به شش دوره اصلی و تاریخ‌های پیشنهادی برای هر یک از آنها مطرح می‌شود :

 

 

 

اجازه دهید پیش از بررسی سبک شناسانه هر یک از این دوره‌های موسیقی نظری دقیق‌تر بر شش جز اصلی سازنده موسیقی بیندازیم .(ملودی، هارمونی، ریتم، رنگ صوتی، فرم، بافت)

 

ملودی :

 

برای بسیاری از مردم ملودی مهمترین جز سازنده قطعه موسیقی است با اینکه همه می‌دانند ملودی چیست ارائه تعریفی دقیق از این واژه آشنای موسیقی چندان آسان نیست یک فرهنگ موسیقی چنین تعریفی را پیشنهاد می‌کند . 

مجموعه‌ای از نت های مختلف که نظم یافته و شکل خاص گرفتند تا حس موسیقی را در شنونده ایجاد نمایند اما واکنش در مقابل ملودی موضوع بسیار شخصی است آنچه ممکن است در یک شنونده حس موسیقی ایجاد نماید شاید برای فرد دیگر این ویژگی را نداشته باشد و چیزی که برای یک نفر ملودی جالب و یا حتی زیبا است ممکن است در شخص دیگر هیچ تاثیری نداشته باشد . 

 

هارمونی :

 

هارمونی هنگامی به گوش می‌رسد که دو یا چند نت مختلف همزمان به صدا درآیند و یک آکورد بسازند آکوردها بر دو نوع‌اند آکوردهای مطبوع که در آنها نت‌ها با یکدیگر توافق دارند و هماهنگ هستند و آکوردهای نامطبوعی که در آنها نت‌ها با شدت ضعف متفاوت با یکدیگر ناسازگارند و سبب می‌شوند تنش و هیجانی در موسیقی به وجود آید. 

ما از واژه هارمونی به دو منظور استفاده می‌کنیم برای اشاره به انتخاب نت‌هایی که یک آکورد مجزا و تنها را می‌سازند و یا به طور وسیع‌تر برای شرح و توضیح سیر کلیه و روند حضور آکوردها در یک قطعه موسیقی .

 

ریتم :

 

 

از واژه ریتم برای توضیح روش‌های استفاده می‌شود که آهنگساز بر اساس آنها صداهای موسیقایی را دسته‌بندی می‌کند و در این میان به خصوص به کشش آنها طول مدت صدای مختلف در مقایسه با یکدیگر و تکیه و تاکید توجه می‌کند . اگر به تجربه‌های قبلی خود رجوع کنید به خاطر می‌آورید که در یک قطعه موسیقی الگوی تکرار شونده‌ای از ضرب‌ها وجود دارد که یا آن را شنیده یا صرفاً حس کرده‌اید که ضربان مستمر و تپش قلب اثر موسیقی است و بر اساس آن گوش، ریتم را در می‌یابد . 

 

رنگ صوتی :

 

 

هر ساز کیفیت صدایی یا رنگ صوتی ویژه خود را دارد مثلاً صدای خاص ترومپت شناسایی سریع آن را برای ما امکان‌پذیر می‌سازد و می‌توانیم صدای آن را از صرفاً یک ویولن تشخیص دهیم این ویژگی و کیفیت صدا رنگ صوتی ساز نامیده می‌شود . آهنگساز ممکن است رنگ‌های صوتی را در هم بیامیزد به عنوان مثال سازهای بخش زهی ارکستر یا سازهایی که صدای غنی و رنگ صوتی تیره‌ای دارند مانند کرآنگله‌ها را و ویولن سل‌ها و باسون‌ها یا سازهایی را انتخاب کند که تضاد رنگ‌های صوتی شان باعث شود برخی نسبت به دیگری جلوه صوتی بیشتری بیابند مانند صداهای نافذ و درخشان پیکولو کلارینت زیر صدا ،

پمپت سورین‌دار و زیلوفون در تقابل با پس زمینه‌ای از صداهای تیره و خفه سازهای برنجی و زهی بم .

 

فرم :

 

از واژه فرم برای توضیح طرح اصلی یا نقشه‌ای استفاده می‌شود که آهنگساز بر اساس آن به یک قطعه موسیقی شکل می‌دهد و آن را می‌سازد . 

طرح‌ها و فرم‌های موسیقایی فراوانی وجود دارند و مصنفان موسیقی در دوره‌های مختلف تاریخ موسیقی شیوه‌ها و روش‌های گوناگونی را در این زمینه به کار گرفته اند . 

 

بافت :

 

برخی آثار موسیقی صدای فشرده و متراکم ارائه می‌کنند صدای غنی سیال و روان و برخی دیگر صدایی متفرق نامتکن دارند و حالتی دنده‌دار و ناهموار را تداعی می‌کنند . برای توصیف این جنبه از موسیقی از واژه بافت یاری می‌جوییم زیرا اسوات موسیقی را که در کنار یکدیگر در یک قطعه موسیقی حضور دارند می‌توان به رشته نخ‌هایی تشبیه نمود که پارچه از آن بافته می‌شود . آهنگساز به سه روش کلی می‌تواند بافت موسیقایی خود را شکل دهد :

 

_بافت مونوفون : یک خط ملودی تنها بدون بهره‌گیری از هر نوع همراهی هارمونی . 

 

_بافت پلیفون : دو یا چند خط ملودی که همزمان در طول قطعه موسیقی به گوش می‌رسند گاهی این بافت را بافت کنترپوانی می‌نامند . 

 

_بافت هموفون : یک ملودی تنها که در مقابل آن معمولاً آکوردهای همراهی کننده‌ای قرار دارند و ریتم پایه واحد و مشترکی همزمان در تمام بخش‌ها حضور دارند . 

 

آموزشگاه موسیقی ترانه مهر

 

اینستاگرام آموزشگاه موسیقی ترانه مهر

 

اینستاگرام تخصصی ویولن شهرری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مرداد ۰۲ ، ۱۳:۴۸
Mehrdad Mj

ریشه اضطراب 

 

روانشناسان معتقدند که اضطراب از یک احساس شروع می‌شود و اگر این احساس حاصل یک شناخت غیر منطقی موهوم و غیر واقعی باشد خطری شما را تهدید نکند پس شناخت شما غیر منطقی است و باید بازسازی شود بنابراین نخستین اقدام باید به دست آوردن شناخت جدید و درک واقعیت جدید باشد . 

 

هر فرد موفق برای موفقیت خود اصول مرامنامه معیارهایی دارد چنین فردی آگاهانه هدف و انگیزه و چارچوب‌های اساسی فعالیتش را حداقل نزد خود به روشنی بیان می‌کند . 

حجم معیارها و مرامنامه منطقی‌تر و عملی‌تر باشد دارای تناقض و ابهام کمتری باشد و با شخصیت آن فرد بیشتر تلفیق و ترکیب شده باشد او موفقیت بیشتری خواهد داشت . 

 

اگر موسیقی نظام زیبایی‌ها زیبای شناسی صدا و صوت و سکوت است پس چه عواملی قطعه‌ای موسیقی را هنگام اجرای زنده زیباتر و هوش ربات‌تر می‌کند ؟ آیا چیزی غیر از وضع روحی نوازنده آرامش و تمرکز و خلسه و مکاشفه و از خود بی‌خودی او ؟

 

برای نمونه فردی که با اهدافی کوچک مثلاً خودنمایی و هوس و پیروی از مد جلب توجه مشهور شدن و از قبیل این اهداف به روی صحنه می‌رود اگر هم موفقیتی پیدا کند ولی مدت طولانی پایدار نخواهد ماند و دوام نخواهد آورد . و یا فردی که انگیزه او خودشیفتگی خود بزرگ‌پنداری برتری‌طلبی رقابت ناسالم و یا تعریف و تمجیدهای غیر واقعی افراد خانواده در جلسات خانوادگی باشد باز هم دارای موفقیت بزرگ و طولانی نخواهد شد . 

و یا کسی که در تنهایی خود را نابغه می‌پندارد ولی پشت کار و تلاش چندانی ندارد و به انتقادها بی‌توجه است او هم قربانی شناخت نادرست خود از واقعیت‌ها و قربانی تضادهایی است که در مرامنامه  

و معیارهای او وجود دارد . 

بنابراین شناخت واقعیت‌ها و نداشتن تناقض در مرامنامه شخصی می‌تواند نخستین اقدام در مبارزه با اضطراب باشد . 

 

 

 

اضطراب چیست ؟

 

اضطراب ترس از پیش آمدن خطر و شرایط نامطمئن از دست دادن امنیت است هنگام اضطراب در اثر به هم خوردن تعادل اکسیژن و گاز کربنیک در خون افراد دچار مشکل تنفسی می‌شوند . 

از نظر فیزیولوژیک ثابت شده که حتی فکر کردن به موضوع مضطرب کننده باعث ایجاد آثار جسمی اضطراب مانند تنگی نفس احساس خفگی افزایش تپش قلب و تعریق و غیره می‌شود . 

 

همانطور که اشاره شد اضطراب از احساس بی‌امنیتی بی‌اطمینانی شروع می‌شود احساس قرار گرفتن در موقعیتی ناشناخته و مبهم . 

روی این واژه دقت کنید در مورد بی‌امنیتی می‌توان گفت هنگامی که عاملی ایمنی و امنیت حیاتی شما را به خطر می‌اندازد و یا آن را مختل می‌کند بی‌اطمینانی یعنی به عملکرد نیروی با ابزاری اطمینان ندارید 

و مطمئن نیستید که در لحظه مناسب کار خود را درست انجام دهد قرار گرفتن در موقعیت ناشناخته یعنی نیاز دارید که آن موقعیت را بشناسید و به زمان و بررسی نیاز دارید مبهم یعنی در شناخت خود دودل و مردد هستید درک روشن و مشخصی ندارید . 

 

همه این موارد مربوط به شناخت شما است همین شناخت است که اگر دچار تناقض باشد و به پرسش‌های آن پاسخ درست و قانع کننده‌ای نداده باشید باعث همان احساس ناخوشایند اضطراب شما می‌شود . بنابراین برطرف کردن موارد بی‌اطمینانی ابهام‌ها تردیدها می‌تواند در بازسازی شناخت شما و ایجاد احساس خوشایند اقدامی اساسی باشد . تهیه فهرستی از مواردی که باید انجام دهید و پاسخ واقع بینانه شما به این پرسش‌ها می‌تواند باعث اطمینان احساس امنیت شما و در نتیجه رفع اضطراب شود .

یک فهرست پیشنهادی می‌تواند چنین باشد ولی شما هم به نسبت نوع فعالیت خود حتماً یک فهرست خاص خود تهیه کنید و با دقت پیگیری کنید . 

 

"چک لیست در مقاله بعدی"

 

آموزشگاه موسیقی ترانه مهر

 

اینستاگرام آموزشگاه موسیقی ترانه مهر

 

اینستاگرام آکادمی ویولن شهرری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۰۲ ، ۱۱:۱۳
Mehrdad Mj

آکوردهای نامطبوع: این دسته از آکوردها دارای فاصله پنجم درست نیستند و خود به دو دسته تقسیم می‌شوند . 

 

آکورد کاسته: در این دسته دو فاصله سومی که در آکورد موجود است هر دو سوم کوچک هستند و فاصله پنجم آکورد پنجم کاسته است نشانه اختصاری این آکورد dim یا علامت o کنار 

عدد ۵ به مفهوم پنجم کاسته است همچنین گاهی برای نشان دادن کاسته بودن آکورد عدد 5 را نوشته و روی آن یک خط مورب می‌کشند . 

 

 

 

آکورد افزوده: در این دسته دو فاصله سومی که در آکورد موجود است هر دو سوم بزرگ هستند و فاصله پنجم آکورد پنجم افزوده است نشانه اختصاری این آکورد Aug یا علامت + کنار عدد ۵ به مفهوم پنجم افزوده است . 

نامگذاری آکورد: آکورد را بر اساس نت پایه و بنیه‌ای که دارد نامگذاری می‌کنند به عنوان مثال آکوردی را که روی نوت لا بسته شده و آکورد مینور است آکورد لا مینور می‌نامند . 

 

نکته: همانطور که قبلا توضیح داده شد یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای نامگذاری آکورد بر مبنای نت پایه این است که فقط نام نوت پایه را زیر آکورد می‌نویسند برای این کار اگر آکورد ماژور باشد از حروف بزرگ و اگر مینور باشد از حروف کوچک استفاده می‌کنیم . 

 

شکل۶: به ترتیب از سمت چپ به راست آکوردهای دوماژور دومینور لاماژور لامینور 

 

 معکوس آکورد 

 

حالت پایگی حالت اصلی آکورد یعنی زمانی را که نت پایه آکورد به عنوان بم‌ترین نت نت باس پایین‌ترین از باقی نت‌ها قرار گرفته باشد حالت پایگی می‌نامند . 

 

شکل۷: آکورد پایگی دوماژور

 

معکوس اول زمانی که نت سوم آکورد به عنوان بم‌ترین نت نت باس پایین‌ترین از باقی نت‌ها قرار گرفته باشد آکورد در حالت معکوس اول قرار دارد این آکورد را با نشانه (شیفراژ) ۶ می‌شناسند . 

شکل۸: معکوس اول آکورد دو ماژور 

 

 

 

معکوس دوم زمانی که نت پنجم آکورد به عنوان بمترین نت نت باس پایین‌تر از باقی نت‌ها قرار گرفته باشد آکورد در حالت معکوس دوم قرار دارد این آکورد با نشانه شیفراژ ۶/۴ می‌شناسند . 

شکل۹: معکوس دوم آکورد دو ماژور 

آموزشگاه موسیقی ترانه مهر

 

اینستاگرام آموزشگاه موسیقی ترانه مهر

 

اینستاگرام آکادمی تخصصی ویولن شهرری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مرداد ۰۲ ، ۱۳:۲۴
Mehrdad Mj

غلبه بر اضطراب 

 

اضطراب انتظار کماپیش آگاهانه یک خطر از فرد مضطرب به مشکلاتی که احتمال دارد در آینده نزدیک یا دور بیاید فکر می‌کند و این وضع بر جسم و تاثیر می‌گذارد .این احساس می‌تواند او را بیش از فرا رسیدن مشکل یا حتی پیش از شناسایی دقیق آنچه از آن می‌ترسد در تنش و ناراحتی قرار دهد.

 

اضطراب هنگامی که توجه ما را به خطری واقعی جلب می‌کند می‌تواند پدیده مفید باشد ولی اگر خطر واقعی و منطقی محتمل نباشد در این حالت اضطراب پدیده‌ای غیرعادی و مضر است روانشناسان این حالت را ترس بدون دلیل می‌نامند.

 

 

در موقعیت‌هایی که احتمال خطر هست بروز نگرانی دلشوره دلواپسی اضطراب به ما هشدار می‌دهند که دقت کنیم تا از خطر در امان بمانیم ولی در مورد نگرانی هم مانند همه چیزهای دیگر باید اندازه را نگه داشت و واقع بین بود: نه نگرانی بیش از حد و نه نگرانی کمترازحد.

 

کم داشتن نگرانی ما را در خطر قرار می‌دهد و برعکس زیاد داشتن نگرانی جلوی حرکت را می‌گیرد طاقت را از بین می‌برد و ما را از پا در می‌آورد.

 

 

وجود اضطراب در افراد بستگی زیاد به شخصیت آنها دارد اضطراب و نگرانی عکس العملی در برابر مشکلات زندگی است ولی برای عده‌ای اضطراب همیشه هست حتی اگر مشکلی نباشد برای این‌ها نگرانی و دلشوره ویژگی شخصیتی و جزئی از روش زندگی آنهاست این افراد چه آگاهانه و چه نا آگاهانه دنیا و وقایع آن را نگران کننده می‌بینند 

و همیشه انتظار بدترین حالت را دارند گاهی این افراد اضطراب خود را مانند ویروس به دیگران سرایت و انتقال می‌دهند باعث اضطراب جمع می‌شوند.

 

 

نشانه‌های جسمی اضطراب

 

اضطراب و نشانه‌های زیر تشخیص داده می‌شود:

 

تنگی نفس افزایش ضربان قلب گرم شدن بدن سرخ شدن صورت عرق کردن کف دست تار شدن دید محدود شدن میدان بینایی لرزش دست و پا پرش عضلات سست شدن فراموشی کوتاه مدت سرگیجه احساس بیهوشی توهم و هذیان از کنترل خارج شدن حرکات درد معده و روده حالت تهوع و استفراغ و در حادترین حالت معلولیت موقت.

 

این نشانه‌ها در افراد مختلف دارای شدت و ضعف است هنگامی که بیشترین علائم جسمی و عصبی ظاهر شوند فرد از حالت طبیعی خارج می‌شود و گاه نیاز به درمان اضطراری بالینی دارد.

 

 

برخی دیگر که بسیار کم نگران می‌شوند در نوعی بی‌خیالی و خوشی و آسودگی به سر می‌برند ولی نگران نبودن همین جا می‌تواند گاهی باعث نگرانی اطرافیانشان شود اضطراب از یک احساس ناخوشایند شروع می‌شود احساسی که فقط خودتان آن را درک می‌کنید:

احساس خطر بی‌اطمینانی بی‌امنیتی حس می‌کنید در موقعیت ناشناخته و مبهمی هستید موقعیتی که با تجربه پیشین شما آرامشی که داشتید متفاوت است.

 

 

بناب بر کارکردی طبیعی این احساس علائم جسمی پیدا می‌کند تپش قلب تانتان تندتر می‌شود و بدن انسان گرمتر می‌شود کف دست عرق می‌کند نفستان تند می‌شود تمایل 

پیدا می‌کنید این وضعیت بیرون بیایید تمرکزتان از بین می‌رود دستتان می‌لرزد ......

 

معنای این علائم جسمی چیست؟

 

آیا خطری واقعی شما را تهدید می‌کند؟

 

و یا علتی واقعی برای نگرانی وجود ندارد و خطری در کمین شما ننشسته بلکه مثلاً ترس شما از اشتباه کردن روی صحنه است از این لحظه به بعد به خوب نواختن فکر نمی‌کنید بلکه به اشتباه نواختن و بد زدن فکر می‌کنید یعنی به دو یا چند موضوع متضاد آشتی ناپذیر همزمان فکر می‌کنید که حاصل آن برهم خوردن تمرکز فکری است و این خود باعث اضطراب جدیدی می‌شود و تنش را تشدید می‌کند.

 

 

خوردن و اضطراب

برخی از افراد مضطرب به عنوان واکنش اضطرابی باید دائم چیزی بخورند این رفتار طبیعی نیست و بسیار مضر است.

نامرتب غذا خوردن بین غذای اصلی خرده ریز خوردن ناخنک زدن تنقلات خوردن هم باعث ناراحتی‌های گوارشی نفخ و پیچش در معده و روده‌ها تناوب اسهال یبوست امتلاء معده و اختلال در حرکات دودی روده‌ها و برهم خوردن تعادل آنزیم‌ها و شیرهای گوارشی می‌شود و هم باعث افزایش وزن و ناسالم شدن سوخت و ساز بدن.

نتیجه خوردن در اثر اضطراب تنش بیشتر اضطراب بیشتر است.

منبع : کتاب چگونه نوازنده خوبی باشیم

 

آموزشگاه موسیقی ترانه مهر

 

اینستاگرام آموزشگاه موسیقی ترانه مهر

 

اینستاگرام آکادمی تخصصی ویولن شهرری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۰۲ ، ۱۲:۲۹
Mehrdad Mj

مفهوم آکورد 

هرگاه سه نوت یا بیشتر را همزمان به صدا درآوریم آکورد تشکیل شده است . 

آکوردهای بر اساس فواصل سوم(تیرس )

این دسته از آکوردها که متداول‌ترین نوع آکورد هستند از روی هم قرار گرفتن فواصل سوم به وجود می‌آیند و بسته به اینکه از چند نوع تشکیل می شوند 

به انواع سه صدایی چهار صدایی و غیره تقسیم می‌شود . 

البته انواع دیگری از آکوردها وجود دارند که بر اساس روی هم قرار گرفتن فواصل چهارم پنجم و یا دوم ساخته می‌شوند از آنجا که این نوع آکوردها به ترتیب آکوردهای 

کوارتال بر اساس فواصل چهارم 

کویینتال بر اساس فواصل پنجم 

سکوندال بر اساس فواصل دوم نامیده می‌شوند،

در هارمونی کلاسیک کاربرد چندانی ندارند در این مبحث از توضیح بیشتر در این مورد خودداری می‌نماییم . 

 

 

آکوردهای سه صدایی 

 

این آکوردها از روی هم قرار گرفتن دو فاصله سوم به وجود می‌آیند بنیه فواصل سوم نوع آکورد را مشخص می‌کند . 

 

در این نوع آکورد دو فاصله سوم و یک فاصله پنجم بین نت پایه آکورد با زیرترین نت وجود دارد . 

 

شکل۱

 

نامگذاری نت‌های آکورد 

 

نوتی را که آکورد روی آن بسته شده است پایه آکورد نوت بعدی را که با پایه فاصله سوم دارد سوم آکورد نوت آخر را که با پایه فاصله پنجم دارد پنجم آکورد می‌نامند . 

 

 

آکوردهای مطبوع و نامطبوع :

 

الف )

آکوردهای مطبوع :

این دسته از آکوردها دارای فاصله پنجم درست هستند و خود به دو دسته تقسیم می‌شوند :

۱) آکورد کامل بزرگ (ماژور ): 

در این دسته از دو فاصله سومی که در آکورد موجود است اولی سوم بزرگ و دومی سوم کوچک است.

نشانه اختصاری این آکوردM 

می‌باشد که در کنار نام لاتین نت پایه آکورد آورده می‌شود به عنوان مثالCMبرای آکورد دو ماژور وGM

برای آکورد سل ماژور.

همچنین به صورت اختصاری می‌توان نام لاتین پایه آکورد را به حروف بزرگ آورد مانند Cبرای دوماژور و برایG سل ماژور

 

 

۲) آکورد کامل کوچک(مینور):

در این دسته از دو فاصله سومی که در آکورد موجود است اولی سوم کوچک دومی سوم بزرگ است نشانه اختصاری این آکورد m می‌باشد که در کنار نام لاتین نوت پایه آکورد آورده می‌شود به عنوان مثال Cm برای آکورد دومینور و Gm 

برای آکورد سل مینور همچنین به صورت اختصاری می‌توان نام لاتین پایه آکورد را با حروف کوچک آورد مانند c برای آکورد دومینور وg برای آکورد سل مینور.

 

 

آموزشگاه موسیقی ترانه مهر

 

اینستاگرام آموزشگاه موسیقی ترانه مهر

 

آکادمی تخصصی ویولن شهرری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۰۲ ، ۱۳:۵۸
Mehrdad Mj

 

تمرین‌ها و فنون رهاسازی باعث دور شدن این دردها و انقباض‌ها و تنش‌ها می‌شوند . 

جسم و روان همانطور می‌شود که دوست داریم همیشه باشد نرم و منعطف و سبک آسوده، رها بی، تنش، آزاد، آرام . 

 

در چند دقیقه‌ای که تمرین‌های رهاسازی را انجام می‌دهیم توجه بسیاری به تنفس خواهیم کرد این توجه شامل آگاهی و هوشیاری به دم و بازدم و تمرکز حواس بر اندام‌های تنفسی است ،و سعی می‌کنیم این هوشیاری و تمرکز را به مرحله اجرای موسیقی منتقل کنیم و در تمامی مدتی که روی صحنه مشغول اجرا هستیم این هوشیاری و تمرکز را حفظ کنیم و به تدریج این روش و رفتار را با خونسردی و آرامش در همه رویدادهای زندگی به کار خواهیم بست . 

 

این شیوه توجه به نیروهای حیاتی ویژه موسیقی‌دانان نیز در سرزمین‌های بسیار دور سرخ پوستان اصیل بومیان استرالیا و شمن‌های شمال و شرق آسیا با همین روش بیماران را درمان می‌کنند . 

 

هنگامی که شاگردانم تمرین‌ها و فنونی را که در همین مجموعه آمده به کار می‌برند برخی از آنها هنگام نواختن ساز در لحظاتی شادی بخش و پر خلسه از خود بیخود می‌شوند و حالت روحی خود را به شنونده نیز منتقل می‌کنند برخی دیگر نخست دست چپشان و سپس 

همه سمت چپ بدنشان از تنش و انقباض آزاد می‌شود و به تدریج می‌توانند همان احساس سمت چپ را در سمت راست بدن خود نیز احساس کنند ،

و در نتیجه به اوج تکنیک خود دست یابیم و قطعه موسیقی را روی صحنه با تمام وجودشان بنوازند. 

 

"هدف تمرین‌های مبارزه با اضطراب این نیست که فقط هنگام اجرای موسیقی روی صحنه اضطراب نداشته باشید بلکه به این معناست که هیچ وقت اضطراب غیر منطقی نداشته باشید . "

منبع :کتاب چگونه نوازنده خوبی باشیم

آموزشگاه موسیقی ترانه مهر

 

اینستاگرام آموزشگاه موسیقی ترانه مهر

 

آکادمی تخصصی ویولن شهرری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مرداد ۰۲ ، ۱۱:۳۲
Mehrdad Mj

هم موسیقی و هم یوگا به نیروهای حیاتی ما مربوط می‌شوند ضربان قلب گردش خون تنفس حرارت طبیعی بدن از جمله نیروهای حیاتی هستند که بدون آگاهی و اراده ما تا زنده هستیم جریان دارند ولی اگر نسبت به این نیروهای حیاتی 

آگاهی و هوشیاری داشته باشیم با تغذیه سالم ورزش و کار و تمرین به آنها یاری برسانیم می‌توانیم آرامش جسم و ذهن را به دست بیاوریم . 

 

 

هنگامی که در هیاهوی شهر و در غوغای سر و صدای متفرقه ترانه‌ای در را در ذهن خود آگاهانه مرور می‌کنید غریزه موسیقی ترانه را فقط برای شما می‌خواند و می‌نوازد و فقط شما هستید که در سکوت آن را می‌شنوید . 

 

 

دیگران ترانه شما را نمی‌شنوند مگر شما بخواهید آن را به اشتراک بگذارید و به دیگران هدیه کنید هنگامی که کنسرت درونی در ذهن شما به پایان برسد و ترانه به خوبی و کمال اجرا شود 

شما آرامش یافته‌اید که پاداش تمرکز شما و حاصل هوشیاری و آگاهی شما به درون و توجه به نیروهای حیاتی خودتان است . 

 

هنگامی که آن ترانه را فقط درون ذهن شما به وجود داشته به بیرون منتقل می‌کنید یعنی به ابزار موسیقی با حنجره یا ساز خود آن را می‌نوازید صیقل می‌دهید کامل‌تر می‌کنید و با آرامش و تمرکز در برابر شنوندگان اجرا می‌نمایید ، آنها را در نیروهای حیاتی خود شریک کرده‌اید شما نه تنها ترانه خود را به آنها منتقل می‌کنید بلکه ریتم و نوسان موج مورد نظر خود را همراه آن تمرکز و آرامش و توجه و هوشیاری خود را به آنها هدیه می‌دهید . 

 

بدون تکنیک خوب نمی‌توان صدای خوب تولید کرد و تکنیک خوب نیز علاوه بر آموزش و تمرین به آرامش و خونسردی نیاز دارد اضطراب، نگرانی، دلواپسی، دلشوره، ترس، واهمه، عصبانیت، عصبیت و غیره فقط چند مورد از هیجان‌های منفی هستند، که مسئول تنش‌ها و خستگی‌های انباشت شده در طول روز به شمار می‌آیند، چشم‌ها می‌سوزند شانه‌ها خسته و گرفته و منقبضند گردن سفت و خشک می‌شود معده روده‌ها دچار درد و ناراحتی‌اند پاها به استراحت نیاز دارد و ...... . 

 

کیست که یکی یا چندین درد از این دردها را نشناسد ؟

 

 

"هیچ کدام از این دردها بدون درمان نیستند می‌توان از این دردها و ناراحتی‌ها رها و آسوده شد." 

قسمت اول

منبع : کتاب چگونه نوازنده خوبی باشیم

آموزشگاه موسیقی ترانه مهر

 

اینستاگرام آموزشگاه موسیقی ترانه مهر

 

اینستاگرام آکادمی ویولن شهرری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۰۲ ، ۱۵:۴۹
Mehrdad Mj